مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

در جرائم موجب حد به استثنای قذف و محاربه هرگاه متهم قبل از اثبات جرم، توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود حد از او ساقط میگردد. همچنین اگر جرائم فوق غیر از قذف با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم دادگاه میتواند عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضائیه از مقام رهبری در خواست نماید.
تبصره ۱: توبه محارب قبل از دستگیری یا تسلط بر او موجب سقوط حد است.
تبصره ۲: در زنا و لواط هرگاه جرم به عنف، اکراه و یا با اغفال بزه دیده انجام گیرد مرتکب در صورت توبه و سقوط مجازات به شرح مندرج در این ماده به حبس یا شلاق تعزیری درجه شیش یا هر دو آنها محکوم میشود.
همانطور که در ماده قانونی مشاهده میکنید اگر شخصی که محارب است را هنوز دستگیر نکرده باشند و شخص توبه کند دیگر او را برای محاربه مجازات نمیکنند و همچنین است که اگر او را دستگیر کنند و بعد از دستگیری توبه کنند از او قبول نمی شود و مجازات میشود.

حکم توبه در قذف: آیا توبه شخص در توهین و قذف پذیرفته میشود؟

حد در هر صورت برای قذف اعمال میشود چون توهین به شخصی دیگر است و جنبه عمومی آن مهم تر است پس در نتیجه کسی که مرتکب قذف شود حد بر او جاری میشود.

حکم توبه در لواط و زنا

همچنین در لواط و زنا اگر به عنف یا به اکراه با به اغفال بزه دیده باشد مرتکب آن را بعد از توبه باز هم مجازات میکنند ولی در درجه شش یعنی تخفیف شامل آن میشود.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 30 سپتامبر 2016
شاخه: توبه