مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

هرگاه شخصی از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریقی بدست آورده سوء استفاده کند خیانت در امانت انجام داده و به یک تا سه سال حبس محکوم می شود.
منظور از (به هر طریقی بدست آورده) این است که شخص به هر نوع عملیات متقلبانه نظیر سرقت، قهر و غلبه و یا غیر متقلبانه متوسل گردد. خواه از ابتدا و از زمان تحصیل به قصد سوء استفاده بوده باشد خواه توام با چنین قصدی نباشد.
همچنین لازم به گفتن است اگر شخصی مال منقول، غیر منقول یا نوشته هایی مثل چک، سفته، قبض، برات و… را که نزد او سپرده شده است یا به اون امانت داده شده است و یا به او گفته شده است برای مورد خاصی خرج کند را به ضرر مالکین از بین ببرد یا به نفع خود بفروشد و دخل و تصرف در آن کند و یا آن مال را برای آن موردی که گفته شده خرج نکند و استفاده نابجا از آن بکند، خیانت در امانت انجام داده و شش ماه تا سه سال محکوم به حبس میشود و این جرم قابل گذشت نیست. یعنی اگر شاکی خصوص هم رضایت دهد باز هم تعقیب انجام میپذیر و مجازات هم بر مجرم اعمال می شود و به گونه ای نیست که با رضایت شخصی که بر او خیانت شده حکم لغو شود.
جرم خیانت در امانت آنی است و با ورود ضرر به مالک خاتمه میابد یعنی به گونه ای نیست که مستمر باشد. گفتنی است جرم خیانت در امانت بر خلاف کلاهبرداری نیازی به عنصر نفع برای مرتکب ندارد و با احراز رابطه حقوقی امانت آور و یا عنصر سپردن مال محقق میشود و میتوان آن را ثابت کرد. در خیانت در امانت میتواند شخص کارمند یا غیر کارمند باشد و خیانت در امانت انجام دهد ولی در اختلاس باید شخص کارمند باشد.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 20 سپتامبر 2016