مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

شرایط ارتکاب و اثبات جرم فحاشی و هتک حرمت

  • برای این جرم باید شخص مورد توهین حقیقی و معین باشد یعنی جمعی مورد توهین قرار نگیرد و شخص معینی مورد توهین قرار بگیرد.
  • جرم هتک حرمت قابل گذشت است و می تواند شخص که مورد هتک حرمت قرار گرفته شخص هتاک را ببخشد و مجازاتی مجزا ندارد که قانون آن را بصورتی عمومی پیگیری کند.
  • این جرم نیاز به سوء نیت ندارد و همینکه شخص بداند کارش اشتباه است و از عملش آگاهی داشته باشد مجازات می شود و زمانی مجازات می شود که هتک حرمت شونده از دادگاه بخواهد.
  • این جرم بالفعل صورت می پذیرد و با ترک فعل صورت نمی پذیر، یعنی باید مجرم کاری را انجام دهد که مجازات برای آن باشد به عنوان مثال باید گفته شود مانند غریق نجات که اگر به شخصی که دارد غرق میشود کمک نکند به دلیل ترک فعل محاکمه میشود در هتک حرمت ترک فعل وجود ندارد.
  • اثبات صحت اسناد در توهین بر خلاف افتراء بی تاثیر است.

توهین و هتک به مقامات

هرکس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارت خانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شیش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 13 سپتامبر 2016
شاخه: توهین