مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

کسی که قاتل است برای مجازات او قصاص با کمترین درد را مد نظر قرار میدهند و اینگونه نیست که او را با درد فراوان از بین ببریم. به عنوان مثال، در قانون مجازات سابق گفته شده بود که قصاص با آلت غیر برنده که موجب آزار مجرم شود جرم است و نباید این کار انجام شود. حتی در قانون مجازات مصوب 1392 گفته شده است مثله کردن یا همان تکه تکه کردن قاتل بعد از قصاص شدن اش نیز دارای دیه و تعزیر است و نمی توان بعد از قصاص کردن قاتل تن بی جان او را نیز مورد آزار قرار داد.

قصاص نفس زن حامله: شرایط انجام حکم قصاص نفس برای زن حامله ای که قتل انجام داده

زن حامله ای که قتل انجام داده است تا موقع وضع حمل قصاص نمی شود و حتی بعد از وضع حمل تا زمانی که طفل امکان مردن اش باشد به هر دلیلی مانند :نخوردن شیر مادر، مراقبت نشدن از کودک و… مادر را قصاص نمیکنند تا حیات کودک محفوظ بماند. سپس وی را قصاص میکنند.
جالب است بدانید حتی اگر زنی به دروغ ادعا کند که باردار است باز هم قصاص به تعویق می افتد و اگر قاضی به این صحبت ها بها ندهد و زن را اعدام کند و مشخص شود واقعا باردار بوده قاضی ضامن است.

اجرای قصاص نفس: اگر قاتل پس از اجرای حکم قصاص زنده بماند

اگر پس از قصاص نفس، قاتل زنده بماند باز هم ولی دم حق قصاص او را دارند و قاتل نمی تواند از قصاص رهایی یابد. ولی اگر قاتل بعد از قصاص نفس زنده ماند و قصاص به گونه ای باشد که جایز نبوده است و قاتل هنگام جان کندن دچار رنج و سختی میشده، اگر قاتل نمیرد و دچار آسیب شود مثلا فک و دندان هایش بشکند میتواند ولی دم را قصاص عضو کند، بعد از آن ولی دم او را قصاص کند و جانش را توسط قانون بگیرند. در صورتی که در مدت معینی که دادگاه معین کرده قاتل برای عضوی از بدنش که صدمه دیده اقدام نکند و تقاضای قصاص عضوش را عملی نکند ولی دم او را توسط قانون قصاص کرده و جانش را میگیرند ولی خانواده قاتل بعدا می توانند برای قصاص عضو ولی دم به دادگاه مراجعه کنند.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 29 سپتامبر 2016
شاخه: قصاص