مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

وقتی که مرد و زنی که با هم ازدواج کرده اند به دلیل سازگاری نداشتن با هم و درک نکردن همدیگر و سایر مشکلاتی که برایشان به وجود می آید دیگر تحمل در کنار هم بودن را ندارند دست به جدایی از هم یا همان طلاق میزنند که برای طلاق گرفتن مرد می تواند آن را از دادگاه تقاضا کند و زن در موارد خاصی میتواند از دادگاه تقاضای طلاق کند که در آخر گفته میشود.

انواع طلاق

  • طلاق رجعی
  • طلاق بائن

طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی همان طور که از اسمش مشخص است حق رجوع مجدد برای زوج را محیا می کند به شرط اینکه عده زن تمام نشده باشد و نگذرانده باشد ینی اگر مردی زن خود را طلاق دهد و هنوز عده زن به پایان نرسیده باشد می تواند با او رابطه برقرار کرده و دوباره ازدواج و رابطه آن دو به حالت نخست بر میگردد.

فدیه چیست؟

چنان‌كه گفته شد اختيار طلاق را به شوهر داده شده و او را بدون هيچ قيد و شرطى مختار در طلاق زن دائمه خود گردیده است. زن‌هایی كه از ادامه رابطه زناشوئى ناراضى هستند، گاه براى رهائى از آن حاضر می‌‌شوند مالى به شوهر بدهند تا طلاق داده شوند و شوهر هم قبول می‌‌کند و در مقابل آن زن را طلاق می‌‌دهد. مال مزبور را فديه گويند.

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن خود بر دو نوع است و به اسم های خلاع و مبارات از آنها یاد می شود.

طلاق خلع

ماده 1146 قانون مدنی مي‌گويد: (طلاق خلع آن است كه زن به‌ واسطه كراهتى كه از شوهر خود دارد، در مقابل مالى كه به شوهر مي‌دهد طلاق بگيرد، اعم از اينكه مال مزبور عين مهر يا معادل آن و يا بيشتر و يا كمتر از مهر باشد).

در این طلاق به واسطه کراهتی که برای زن از مرد برایش به وجود و زندگی و زیستن را برایش سخت و نا ممکن کرده وجهی را کمتر یا بیشتر یا اندازه خود مهر یا عین مهر را به زوج میدهد و طلاق میگیرد.

طلاق مبارات

ماده 1147 مي‌گويد: (طلاق مبارات آنست كه كه كراهت از طرفين باشد، ولى در اين صورت عوض بايد زائد بر ميزان مهر نباشد).

در این نوع از طلاق بائن نیز باید کراهت وجود داشته باشد و کراهت داشتن شرط طلاق بائن است چرا که هیچکس از مال خود نمیگذرد مگر داشتن آن مال مستوجب سختیهای بسیار باشد.

در طلاق مبارات زن میتواند از مرد جدا شود با دادن مقداری کم تر از مهریه ینی در این طلاق پول یا مبلغی که زوجه میدهد به زوج کمتر از مهر بوده و باعث توافق و طلاق میشود.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 6 سپتامبر 2016
شاخه: ازدواج / طلاق