مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

نکاح و ازدواج چه به صورت دائم چه به صورت متعه با اقارب نسبی که امثالش گفته می شود حرام است:

  • پدر و اجداد مادر و جدات هر قدر که بالا برود.
  • نکاح با برادر و خواهر اولاد آنها تا هر قدر که پایین برود.
  • نکاح با اولاد هر قدر که پایین برود.
  • نکاح با عمات و خالات خود و عمات و خالات پدر و مادر و اجداد و جدات.

در این موارد که گفته شد اگر ازدواج به صورت شبهه باشد نیز باطل شده و انگار ازدواجی صورت نگرفته پس اگر ازدواجی بین مردی با خاله اش صورت گیرد و شخص نداند که آن زن خاله اش است بعد از مشخص شدن ازدواج باطل می شود و دیگر نمی توان آن زن را به عقد آن مرد درآورد.

موانع نکاح: قرابت رضاعی

قرابت رضاعی یعنی اینکه اگر نوزادی از پستان زنی در کودکی شیر بنوشد و زن بچه خودش مشروع باشد و در حدی که یک شبانه روز یا 15 دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد و در بین غذای دیگری نخورده باشد و یا از زن دیگری شیر نخورده باشد.
در این جا اشاره شد که نوزاد باید:

  • پانزده دفعه متوالی و یا یک شبانه روز شیر بنوشد در صورتی که از زن دیگری شیر نخورده باشد یا در بینش غذای دیگری نخورده باشد.
  • شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد.
  • شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشد.

موانع نکاح: جمع دو خواهر (نکاح همزمان با دو خواهر)

نمی توان دو خواهر را هم زمان با هم گرفت حتی اگر ازدواج موقت باشد و مرد باید زنش را که خواهر شخص مورد نظر است را طلاق دهد تا بتواند خواهرش را به عقد خود در بیاورد.
در ازدواج هیچ مردی حق ندارد دختر برادر زن و دختر خواهر زن خود را بگیرد مگر با اجازه زن خود. اجازه زن بعد از نکاح نیز آن را از آغاز نافذ میکند.

موانع نکاح: علم به شوهر دار بودن زن

اگر مردی با زنی ازدواج کند که می داند در عقد دیگری است و یا در عده طلاق است و مرد با وی ازدواج کند و با علم بر اینکه زن بر او حرام است او را به عقد خود در آورد، عقد باطل و آن زن مطلقا بر آن شخص حرام موبد می شود.

موانع نکاح: تفریق با لعان

اگر جدایی و تفریق با لعان صورت گرفته باشد موجب حرمت ابدی میشود.

لعان چیست؟ لعان چگونه صورت میگیرد؟

لعان یعنی مرد به هسر خود نسبت زنا بدهد و چهار بار خدا را گواه راستگوییش قرار دهد و در پنجمین بار بگوید لعنت خدا بر من باد اگر از دروغگویان باشم سپس زن نیز چهار بار باید خدا را گواه بر دروغگویی مرد قرار دهد و در بار پنجم بگوید لعنت خدا بر من اگر او از راستگویان باشد.

موانع نکاح: عقد در احرام

اگر مردی زنی را در احرام به عقد خود در آورد عقد باطل است و نمی توان در آن حال با زن ازدواج کرد. اگر مرد مطلع باشد که زن در احرام است و بر او حرام است که آن زن را عقد کند ولی با این علم باز هم زن را به عقد خود در بیاورد آن زن بر آن مرد حرام ابدی میشود.

موانع نکاح: لواط

اگر مردی با پسری رابطه شنیع انجام دهد مادر و خواهر و دختر او را نمی تواند تزویج کند و بر او حرام می شود.

موانع نکاح: سه بار طلاق متوالی

اگر مردی زن را سه مرتبه متوالی طلاق دهد آن زن بر او حرام می شود و آن مرد دیگر نمی تواند آن زن را به عقد خود در آورد. ولی اگر زن به عقد مرد دیگری در آید و با آن مرد رابطه بر قرار کند و بعد آن مرد طلاقش دهد یا بمیرد، آن زن بر شوهر قدیمش که سه بار طلاقش داده بود مجددا حلال می شود و مرد می تواند او به عقد خود در آورد.

موانع نکاح: ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه

در ازدواج زن ایرانی با مرد تبعه خارج نیز مانع وجود دارد و اگر هیچ دلیلی هم برای ازدواج نکردن آنها وجود نداشته باشد باز هم دولت مشخص می کند که ازدواج کنند یا نه.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 30 سپتامبر 2016
شاخه: ازدواج