مهمان عزیز،
ثبت نام / ورود

مالی که مرد در موقع عقد نکاح به زن پرداخت میشود یا مکلف می شود پرداخت .کند را مهریه میگویند.

مالیت داشتن مهریه به چه معناست؟

مهریه باید مالیت داشته باشد، یعنی بتوان آن را خرید و فروش کرد و انتقال داد. چیزی که قابلیت خرید و فروش نداشته باشد و نتوان آن را دریافت کرد به آن مهر نمی گویند که به اشتباه انواع مختلفی از این مهریه ها را میبینیم. به عنوان مثال : صد بوسه یا یک دست و پا. این موارد مالیت ندارند و نمی توان آن ها را دریافت کرد مثلا یک دست و یک پا را نمی توان قطع کرد و به عنوان مهر پرداخت کرد چون شرایطی وجود ندارد که دست و پای انسان را بتوان خرید یا فروخت پس مالیت ندارد.

میزان مهریه و مهر کردن

برای مهریه میتوان از هیچ مالی تا هرچقدر که طرفین به توافق برسند مشخص کرد و برای مهریه می توان پول، خانه، سکه و هرچیزی که مالیت داشته باشد قرار داد ولی معمولا به دلیل عرف بودن سکه برای مهریه قرار میدهند.

شرایط مهریه بیش از ۱۱۰ سکه چیست؟ با مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند چگونه برخورد می شود؟

لازم به ذکر در قانون حمایت از خانواده اگر مهر بیشتر از 110 سکه باشد و مرد توانایی دادن مهر را نداشته باشد تا110 سکه موظف به پرداخت است و اگر پرداخت نکند به زندان انداخته میشود تا پرداخت کند ولی نسبت به سکه هایی بیشتر از صد و ده عدد موظف نیست، یعنی اگر مهریه خانومی 850 سکه باشد، مرد 110 تای آن را پرداخت میکند و اگه توانایی مالی نداشت740 تا سکه دیگر را نمیدهد و حبس و زندانی و چنین مواردی بر او واجب نیست

میزان مهر در دوران عقد

اگر زنی در دوران عقد از همسرش جدا شود، مرد نصف مهریه کامل او را باید پرداخت کند.

مهر المسمی چیست؟

مهری است که زن و شوهر نسبت به مقدار آن با هم به نتیجه میرسند و توافق میکنند که در بالا نیز توضیح داده شده.

مهر المثل چیست؟

در بعضی موارد مهر در ازدواج دائم مشخص نمیشود وبعد از رجوع زن به دریافت مهر از همسرش به او مهر المثل تعلق میگیرد در صورت نزدیکی و رابطه داشتن با همسر، مهر المثل میزان مالی است که عرف بنا به تحصیلات , خانواده , زندگی و…. که زن دارد برایش مشخص میکند.

یعنی زنی که از خانواده با اصالت . تحصیل کرده که تحصیل کرده است مهریه ای متفاوت با زنی که خانواده معمولی و تحصیل نکرده است دارد.

تصویر پروفایل محمد علیخانزاده
درباره نویسنده:
محمد علیخانزاده دانشجو ارشد حقوق
خراسان رضوی, مشهد
پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخ انتشار: 6 سپتامبر 2016
شاخه: ازدواج / مهریه